- דף הבית אינדקס פורומים פורום: מוזיקה כללי צופה בהודעה: פששש חחח
מספר צפיות: 2035שלום
כבר הרב זמן שאני מחפש את מי שכתב את מילות השיר העלה הקטן של אברהם פריד (השיר מתחיל בעומד לו עץ בצידי דרכים).
יש לי הרושם שכאן זה המקום לשאול - מי זה ואיך נראה לכם אפשר להגיע אליו?
תודה
בנימין
כבר הרב זמן שאני מחפש את מי שכתב את מילות השיר העלה הקטן של אברהם פריד (השיר מתחיל בעומד לו עץ בצידי דרכים).
יש לי הרושם שכאן זה המקום לשאול - מי זה ואיך נראה לכם אפשר להגיע אליו?
תודה
בנימין
מספר צפיות: 1650העלה הקטן אברהם פריד
מספר צפיות: 1651בעיקרון נראה לי שהרעיון של השיר לקוח מאיזשהוא מדרש או משהו כזה.. אבל אני לא בטוח.
את השיר הלחין - ר' יום טוב עהרליך זצ"ל הוא שר או כתב את זה ביידיש ואברהם פריד תרגם לעברית.
את השיר הלחין - ר' יום טוב עהרליך זצ"ל הוא שר או כתב את זה ביידיש ואברהם פריד תרגם לעברית.
מספר צפיות: 1631הודעה ללא תוכן.
מספר צפיות: 1591תודה!!!!!!!!
הרבה זמן חיפשתי את זה
-----------------
יוסי
הרבה זמן חיפשתי את זה
-----------------
יוסי
מספר צפיות: 1579מילות השיר חולקות על הרמב"ם וכל הראשונים הסוברים שאין השגחה פרטית על תולעת וה"ה שאר חיות ובהמות, אמנם גדולי החסידות סוברים אחרת (עיין בספר שומר אמונים-פתיחה לפתח חכמת הקבלה) אך גם שם יש חולקים בצורה חותכת כמו הדברי חיים מצאנז' ועוד ואכמ"ל
מספר צפיות: 1540וזאת ההקדמה החסרה: לאחד מתלמידי הבעש"ט היה קשה לקבל את דברי רבו בעניין ההשגחה הפרטית אפילו על כל גרגיר חול, אמר לו הבעש"ט "לך עמוד ליד עץ ביער ועקוב אחריו".....
מספר צפיות: 1601שההשגחה היא על פרט קטן בעולם.. אבל הנה ציטוט מהרמב"ם.
מורה נבוכים חלק ג' פרק י"ז -
"ולא נכנסה תורתנו כלל אלא בעניני בני אדם, אמנם ענין זה הגמול לבעל חיים שאינו מדבר, לא נשמע כלל באומנתנו לפנים, וגם חכמי התלמוד לא זכרוהו כלל, אבל קצת האחרונים מן הגאונים ז"ל כאשר שמעוהו מכת המעתזיל"ה ישר בעיניהם והאמינוהו. ואשר אאמינהו אני בזאת הפנה ר"ל בהשגחה האלהית, הוא מה שאספר לך, ואיני נסמך בזאת האמונה אשר אספרה למה שהביאני אליו המופת, אבל אסמוך בה למה שהתבאר אצלי שהוא כוונת תורת השם וספרי הנביאים, וזה הדעת אשר אאמינהו הוא יותר מעט ההרחקות מן הדעות הקודמים, ויותר קרוב אל ההקש השכלי, והוא שאני אאמין שההשגחה האלהית אמנם היא בזה העולם התחתון, ר"ל מתחת גלגל הירח, באישי מין האדם לבד, וזה המין לבדו הוא אשר כל עניני אישיו ומה שישיגם מטוב או רע נמשך אחר הדין, כמו שאמר כי כל דרכיו משפט, אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור כמו שחושב אריסט"ו. ואולם ההשגחה האלהית לפי דעתי ולפי מה שאני רואה, היא נמשכת אחר השפע האלהי, והמין אשר נדבק בו השפע ההוא השכלי, עד ששב בעל שכל ונגלה לו כל מה שהוא גלוי לבעל שכל, הוא אשר התחברה אליו ההשגחה האלהית ושערה לו כל פעולותיו על צד הגמול והעונש, אמנם אם טבעה הספינה ומה שבתוכה כמו שזכר ונפל הגג על מי שבבית, אם היה במקרה הגמור לא היה ביאת האנשים בספינה ושבת האחרים בבית במקרה לפי דעתנו, אבל ברצון אלהי לפי הדין במשפטיו אשר לא יגיעו דעותינו לידיעת סדרם. "
והרמב"ם בעצמו כותב שיש גאונים שסוברים שההשגחה היא גם על חיות, אז ככה שזה מחלוקת הראשונים.
ועוד ציטוט קטן מההמשך שזה בעצם השאלות שהיו לי ברגע שראיתי את זה -
"ולא תחשוב שזה הדעת יסתור אותו, אומרו נותן לבהמה לחמה וגו', ואמרו הכפירים שואגים לטרף ולבקש וגו', ואמרו פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, ומאמר החכמים יושב וזן מקרני ראמים עד ביצי כנים, והרבה כמו אלו המאמרים הנכתבים הנמצאים, ואין בהם דבר סותר דעתי זה, כי אלו כולם השגחה מינית לא אישית, וכאלו הוא מספר פעולותיו בהכינו לכל מין מזונו ההכרחי וחמר עמידתו, וזה מבואר נגלה, וכן רואה אריסט"ו שזה המין מן ההשגחה הכרחי נמצא, כבר זכרו גם כן אלכסנדר בשם אריסט"ו, ר"ל הכנת מציאות מזון כל מין לאישיו, ולולא זה היה המין אבד בלא ספק,".
מורה נבוכים חלק ג' פרק י"ז -
"ולא נכנסה תורתנו כלל אלא בעניני בני אדם, אמנם ענין זה הגמול לבעל חיים שאינו מדבר, לא נשמע כלל באומנתנו לפנים, וגם חכמי התלמוד לא זכרוהו כלל, אבל קצת האחרונים מן הגאונים ז"ל כאשר שמעוהו מכת המעתזיל"ה ישר בעיניהם והאמינוהו. ואשר אאמינהו אני בזאת הפנה ר"ל בהשגחה האלהית, הוא מה שאספר לך, ואיני נסמך בזאת האמונה אשר אספרה למה שהביאני אליו המופת, אבל אסמוך בה למה שהתבאר אצלי שהוא כוונת תורת השם וספרי הנביאים, וזה הדעת אשר אאמינהו הוא יותר מעט ההרחקות מן הדעות הקודמים, ויותר קרוב אל ההקש השכלי, והוא שאני אאמין שההשגחה האלהית אמנם היא בזה העולם התחתון, ר"ל מתחת גלגל הירח, באישי מין האדם לבד, וזה המין לבדו הוא אשר כל עניני אישיו ומה שישיגם מטוב או רע נמשך אחר הדין, כמו שאמר כי כל דרכיו משפט, אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור כמו שחושב אריסט"ו. ואולם ההשגחה האלהית לפי דעתי ולפי מה שאני רואה, היא נמשכת אחר השפע האלהי, והמין אשר נדבק בו השפע ההוא השכלי, עד ששב בעל שכל ונגלה לו כל מה שהוא גלוי לבעל שכל, הוא אשר התחברה אליו ההשגחה האלהית ושערה לו כל פעולותיו על צד הגמול והעונש, אמנם אם טבעה הספינה ומה שבתוכה כמו שזכר ונפל הגג על מי שבבית, אם היה במקרה הגמור לא היה ביאת האנשים בספינה ושבת האחרים בבית במקרה לפי דעתנו, אבל ברצון אלהי לפי הדין במשפטיו אשר לא יגיעו דעותינו לידיעת סדרם. "
והרמב"ם בעצמו כותב שיש גאונים שסוברים שההשגחה היא גם על חיות, אז ככה שזה מחלוקת הראשונים.
ועוד ציטוט קטן מההמשך שזה בעצם השאלות שהיו לי ברגע שראיתי את זה -
"ולא תחשוב שזה הדעת יסתור אותו, אומרו נותן לבהמה לחמה וגו', ואמרו הכפירים שואגים לטרף ולבקש וגו', ואמרו פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, ומאמר החכמים יושב וזן מקרני ראמים עד ביצי כנים, והרבה כמו אלו המאמרים הנכתבים הנמצאים, ואין בהם דבר סותר דעתי זה, כי אלו כולם השגחה מינית לא אישית, וכאלו הוא מספר פעולותיו בהכינו לכל מין מזונו ההכרחי וחמר עמידתו, וזה מבואר נגלה, וכן רואה אריסט"ו שזה המין מן ההשגחה הכרחי נמצא, כבר זכרו גם כן אלכסנדר בשם אריסט"ו, ר"ל הכנת מציאות מזון כל מין לאישיו, ולולא זה היה המין אבד בלא ספק,".
מספר צפיות: 1504הודעה ללא תוכן.
מספר צפיות: 1424הודעה ללא תוכן.
מספר צפיות: 1367חשבתי שלא הרבה מכירים את השיר הזה וממש שמחתי לגלות אנשים שמדברים על זה.