29-01-2012 17:58

בבקשה

מאת: netanelll


מספר צפיות: 1659העלה הקטן אברהם פריד

הוסף תגובה | קישור להודעה

Topic Link ‏העלה הקטן‏ - ‏123נסיון [אורח] [תגובות: 10]29-01-2012 15:58
מספר צפיות: 2042שלום

כבר הרב זמן שאני מחפש את מי שכתב את מילות השיר העלה הקטן של אברהם פריד (השיר מתחיל בעומד לו עץ בצידי דרכים).
יש לי הרושם שכאן זה המקום לשאול - מי זה ואיך נראה לכם אפשר להגיע אליו?
תודה

בנימין
קישור להודעה ‏בבקשה‏ - ‏netanelll <-- אתה נמצא כאן29-01-2012 17:58
קישור להודעה ‏המלחין‏ - ‏yosittt29-01-2012 21:08
מספר צפיות: 1659בעיקרון נראה לי שהרעיון של השיר לקוח מאיזשהוא מדרש או משהו כזה.. אבל אני לא בטוח.
את השיר הלחין - ר' יום טוב עהרליך זצ"ל הוא שר או כתב את זה ביידיש ואברהם פריד תרגם לעברית.
קישור להודעה ‏תודה! (ל"ת)‏ - ‏123 ניסיון [אורח]04-02-2012 19:35
מספר צפיות: 1640הודעה ללא תוכן.
קישור להודעה ‏תגובה‏ - ‏yossi198611-03-2012 08:10
מספר צפיות: 1598תודה!!!!!!!!
הרבה זמן חיפשתי את זה

-----------------
יוסי
קישור להודעה ‏הרהור‏ - ‏חושב [אורח]16-03-2012 08:27
מספר צפיות: 1586מילות השיר חולקות על הרמב"ם וכל הראשונים הסוברים שאין השגחה פרטית על תולעת וה"ה שאר חיות ובהמות, אמנם גדולי החסידות סוברים אחרת (עיין בספר שומר אמונים-פתיחה לפתח חכמת הקבלה) אך גם שם יש חולקים בצורה חותכת כמו הדברי חיים מצאנז' ועוד ואכמ"ל
קישור להודעה ‏זה בדיוק היסוד לסיפור‏ - ‏אחת16-03-2012 09:56
מספר צפיות: 1549וזאת ההקדמה החסרה: לאחד מתלמידי הבעש"ט היה קשה לקבל את דברי רבו בעניין ההשגחה הפרטית אפילו על כל גרגיר חול, אמר לו הבעש"ט "לך עמוד ליד עץ ביער ועקוב אחריו".....
קישור להודעה ‏ואני תמיד חשבתי ככה‏ - ‏yosittt18-03-2012 13:46
מספר צפיות: 1612שההשגחה היא על פרט קטן בעולם.. אבל הנה ציטוט מהרמב"ם.
מורה נבוכים חלק ג' פרק י"ז -
"ולא נכנסה תורתנו כלל אלא בעניני בני אדם, אמנם ענין זה הגמול לבעל חיים שאינו מדבר, לא נשמע כלל באומנתנו לפנים, וגם חכמי התלמוד לא זכרוהו כלל, אבל קצת האחרונים מן הגאונים ז"ל כאשר שמעוהו מכת המעתזיל"ה ישר בעיניהם והאמינוהו. ואשר אאמינהו אני בזאת הפנה ר"ל בהשגחה האלהית, הוא מה שאספר לך, ואיני נסמך בזאת האמונה אשר אספרה למה שהביאני אליו המופת, אבל אסמוך בה למה שהתבאר אצלי שהוא כוונת תורת השם וספרי הנביאים, וזה הדעת אשר אאמינהו הוא יותר מעט ההרחקות מן הדעות הקודמים, ויותר קרוב אל ההקש השכלי, והוא שאני אאמין שההשגחה האלהית אמנם היא בזה העולם התחתון, ר"ל מתחת גלגל הירח, באישי מין האדם לבד, וזה המין לבדו הוא אשר כל עניני אישיו ומה שישיגם מטוב או רע נמשך אחר הדין, כמו שאמר כי כל דרכיו משפט, אבל שאר בעלי חיים וכל שכן הצמחים וזולתם, דעתי בהן דעת אריסט"ו, לא אאמין כלל שזה העלה נפל בהשגחה בו, ולא שזה העכביש טרף זה הזבוב בגזרה מאת השם ורצונו האישי עתה, ולא זה הרוק אשר רקק אותו ראובן התנועע עד שנפל על זה היתוש במקום מיוחד והרגו בגזרת השם, ולא שזה הדג שחטף ובלע זאת התולעת מעל פני המים ברצון אלהי אישי, אבל אלו כלם אצלי במקרה גמור כמו שחושב אריסט"ו. ואולם ההשגחה האלהית לפי דעתי ולפי מה שאני רואה, היא נמשכת אחר השפע האלהי, והמין אשר נדבק בו השפע ההוא השכלי, עד ששב בעל שכל ונגלה לו כל מה שהוא גלוי לבעל שכל, הוא אשר התחברה אליו ההשגחה האלהית ושערה לו כל פעולותיו על צד הגמול והעונש, אמנם אם טבעה הספינה ומה שבתוכה כמו שזכר ונפל הגג על מי שבבית, אם היה במקרה הגמור לא היה ביאת האנשים בספינה ושבת האחרים בבית במקרה לפי דעתנו, אבל ברצון אלהי לפי הדין במשפטיו אשר לא יגיעו דעותינו לידיעת סדרם. "

והרמב"ם בעצמו כותב שיש גאונים שסוברים שההשגחה היא גם על חיות, אז ככה שזה מחלוקת הראשונים.
ועוד ציטוט קטן מההמשך שזה בעצם השאלות שהיו לי ברגע שראיתי את זה -
"ולא תחשוב שזה הדעת יסתור אותו, אומרו נותן לבהמה לחמה וגו', ואמרו הכפירים שואגים לטרף ולבקש וגו', ואמרו פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון, ומאמר החכמים יושב וזן מקרני ראמים עד ביצי כנים, והרבה כמו אלו המאמרים הנכתבים הנמצאים, ואין בהם דבר סותר דעתי זה, כי אלו כולם השגחה מינית לא אישית, וכאלו הוא מספר פעולותיו בהכינו לכל מין מזונו ההכרחי וחמר עמידתו, וזה מבואר נגלה, וכן רואה אריסט"ו שזה המין מן ההשגחה הכרחי נמצא, כבר זכרו גם כן אלכסנדר בשם אריסט"ו, ר"ל הכנת מציאות מזון כל מין לאישיו, ולולא זה היה המין אבד בלא ספק,".
קישור להודעה ‏פששששש יוסי.... (ל"ת)‏ - ‏אושרה18-03-2012 13:50
מספר צפיות: 1514הודעה ללא תוכן.
קישור להודעה ‏פששש חחח (ל"ת)‏ - ‏אלישבע 07-11-2012 17:04
מספר צפיות: 1431הודעה ללא תוכן.
קישור להודעה ‏שיר מרומם‏ - ‏swot25-06-2013 13:40
מספר צפיות: 1375חשבתי שלא הרבה מכירים את השיר הזה וממש שמחתי לגלות אנשים שמדברים על זה.